
cand.scient. Lubna
AbuHassan,
Øregård Gymnasium:
Symboler
i matematikken
Historisk og filosofisk
I
slutningen af det 16. århundrede begyndte matematikere for
alvor at udvikle systemer af abstrakte matematiske
symboler, der senere skulle udvikle sig til den symbolisme
vi finder i dag. Samtidigt med at symbolerne havde taget
form i det matematiske samfund, begyndte også udviklingen
af de matematiske teorier at eskalere i Europa.
Oplægget vil klarlægge, hvorvidt der i
en historisk og filosofisk kontekst, findes en forbindelse
imellem symbolerne og den matematik vi har og benytter i
dag. Der vil blive fokuseret på fremkomsten af symbolerne,
dels ud fra de tanker og ideer de første matematikere, der
tog den nye symbolske stil til sig, havde, og dels ved at
illustrere, hvordan disse tidlige symboler og notationer
så ud og blev brugt. Også filosofisk vil oplægget give en
forståelse for, hvorfor symbolerne er blevet en naturlig
del af matematikken.
Ud fra konkrete eksempler, argumenteres der til sidst for,
at der findes matematik, som vi ikke ville
være nået frem til, hvis ikke det symbolske sprog havde
foreligget.
tirsdag,
den 22. oktober 2013, kl. 17.00
|
|
|